Najveća hrvatska baza restorana i recepata

Ponosni na svoje antičke iskopine među kojima je i starorimski amfiteatar koji je još uvijek u funkciji, oslikani i opjevani stihovima koji datiraju iz antike, opojeni pričom o vinima koja se u njihovom kraju proizvode već 3 tisućljeća, građani Plovdiva nadograđuju u 21. stoljeću svoj identitet jedinstvenim spojem najsuvremenijih tehničkih efekata i novih građevinskih materijala s antičkom baštinom. 

Ranokršćanska bazilika našla se tako unutar staklene zgrade. Pored Velike bazilike su prije dvije godine otkrili ulicu prepunu mozaika te se oko cijelog nalazišta sada gradi zgrada koja će cijela svijetliti uz mraku. Bivši Olimpijski stadion svoju povijest priča kroz 3D filmske animacije, u

šoping centru možete naići na kipove starorimskih bogova, a u Amfiteatru iz 2. stoljeća gledati najbolje iz svijeta scenske umjetnost i uživati u akustici.

Staklene piramide naslanjaju se na arheološka nalazišta u kojima se tek krenulo u istraživanje, a ostavština je česta inspiracija i u umjetničkoj, otkačenoj četvrti grada – Kapani (zamka). Ta trendi

četvrt, u koju se danas ljudi iz cijelog svijeta dolaze zabaviti je prije pet godina bila neugledni dio grada pun napuštenih prostora, koji je služio kao dodatno parkiralište uz centar grada. Kada su se odlučili kandidirati za prijestolnicu kulture, gradske vlasti su odlučile stvoriti i suvremenu umjetničku četvrt u svome gradu. Zatvorili su za promet pet ulica, napravili pješačku zonu, renovirali zgrade i prizemne prostore, stavili ih na raspolaganje umjetnicima i kreativnim malim biznisima u sklopu start-up projekata i prema riječima dogradonačelnika Stefana Stoyanova za investiciju od 2 mil. eura stvorili četvrt u koju svatko želi doći i u njoj i danju i noću uživati u modernoj umjetnosti, craft pivnicama, vinskim barovima, tematskim kafićima, dućanima i restoranima.

U sklopu budžeta za Europsku prijestolnicu kulture, 20 mil. eura, gotovo dvije trećine ukupnog proračuna od 36 mil. eura grad je investirao u infrastrukturu, kako bi mogao biti kvalitetno i cjelovito, atraktivno odredište turistima i nakon 2019. godine.  Uz titulu prijestolnice u Plovdivu se vezuje preko 1000 manifestacija, koncerata i izložbi u koje su uključeni i građani, ponosni na titulu svoga grada. Na otvorenju, u siječnju 2019. volontiralo ih je preko 4000. Izvršna direktorica Plovdiv 2019

 

zadužena za marketing je iskusna turistička djelatnica Radost Ivanova.

Sljedeće godine će prijestolnica kulture biti naša Rijeka.

Osim zbog kulture i povijesne ostavštine, u Plovdiv vrijedi otići i zbog hrane i vina. Obrok obično

započinje salatama u kojima su rajčica i krastavac spojeni s bugarskim bijelim sirom ili

kačkavaljem. Nakon nje, nude se namazi na bazi paprika, patlidžana i aromatiziranog svježeg sira.

Potom najčešće kreću mesni specijaliteti – često tri-četiri različita na jednom pladnju. Slijede

deserti u koji se ponekad dodaje ruža, po kojoj je poznat Plovdivski kraj. Sve je više restorana čiji 

chefovi vrhunske lokalne namirnice  pune okusa spajaju na tanjuru u mala vizualna i okusna remek djela. Iz vlastitog iskustva s ovog putovanja, mogu preporučiti restoran Smokini u kome

stoluje chef Kiril Mitov, restoran Central i restoran Odeon u centru grada te restoran Grebeca na Rowing kanalu.


Kraj se dići i svojim vinarijama čija vina osvajaju svjetska priznanja. U Kapani su brojne kušaonice

vina, među kojima je i vinski bar vinarije Bendida. Da bi zaslužili prostor u umjetničkoj Kapani, uz to što toče svoja vrhunska vina, zidove su obukli u dijelove vinskih bačvi. 

Cijela Trakija je poznata po vinima, a oko 40-km od Plovdiva su u vinogradima i malim mjestima

smještene brojne vinarije, među kojima je i Justina, vinarija partner Plovdiv 2019. Ona pak u sklopu vinarije uz paletu sjajnih vina ima i farmu južnoafričkih koza i alpaka.

Autohtona sorta grožđa/vina koja datira iz antičkih vremena je mavrud, crno vino visokih tanina koje sjajno paše uz bugarske ovčje sireve i specijalitete od tamnog mesa.  Proizvodi se tu i chardonnay,

sauvignon, rizling, cabernet sauvignon, a gro proizvodnje je namijenjen izvozu, s time da preko pola izvoza čine vina iz sorte mavrud.

Uz vino, jedan od brandova kraja su ruže od kojih se proizvode ružine vodice, kreme, sapuni i parfemi, a koristi ih se i kao začin za jelo. Najpoznatija kozmetička industrija s proizvodima od ruže je Refan koji je i službeni partner Plovdiv 2019.

Kako svijet postaje sve manji i ljudi sve više putuju, vjerujem da će Plovdiv uskoro „okupirati“ turisti koji danas opsjedaju antičku ostavštinu Rima i Atene te da je idealno vrijeme za posjetu tom prelijepom gradu i sadržajnoj destinaciji sada, dok ga još nisu svi otkrili. 

Tekst: Karin Mimica

Fotografije: Voljen Grbac, Karin Mimica