Pozicija kuhara u društvu značajno se promijenila u zadnja dva desetljeća. Dok je nekad jedini medijski eksponirani šef kuhinje bio Stevo Karapandža, u medijskom prostoru danas se nalaze i iskusni chefovi, i food blogeri, i sudionici reality show-ova.
O tome kako se percepcija kuhara, ali i hrane promijenila, razgovarali su na 14. Weekend Media Festivalu Emina Basara, glavna urednica magazina StoryGourmet, Darko Kontin, bloger portala missGASTRO i chef Josip Tomas, a panel je moderirao Mate Janković.
Kuhinja kao reality show
Tajna uspjeha kulinarskih emisija možda leži u različitim formatima koji se nude. U Hrvatskoj su javnost uključili reality show-ovi Večera za 5 od 2007, a zatim i kulinarsko natjecanje Masterchef Hrvatska od 2011. godine. Basara zapaža da se s porastom popularnosti takvih emisija počelo pojavljivati sve više blogova i časopisa, a gledatelji i čitatelji su i kod kuće kuhinju počeli dizati na višu razinu. Tomas, i sam šef kuhinje, smatra da su iz reality kulinarskih emisija proizašli i neki sjajni i kasnije renomirani kuhari.
Omiljeni TV kuhari
Govoreći o vlastitim favoritima po pitanju TV formata, sudionici su prokomentirali neke od najvećih svjetskih zvijezda. Ovisno o formatu emisije, naglasak je stavljen na edukaciju, zabavu, prezentaciju jela, internacionalne kuhinje… Slažu se da se publika više približava pričama nego samim receptima. Basara, kao ljubiteljica reality formata, izabrala je autentičnog Gordona Ramseya. Tomas je istaknuo iskren pristup Anthonyja Bourdaina. Kontin cijeni fine dining i način edukacije koji kroz svoje emisije pruža Heston Blumenthal, a Jankovićev favorit je Jamie Oliver čija je kuhinja puna boja, raznih začina i tehnika.
Je li zaista sve na društvenim mrežama?
Kuhari do publike ne dolaze samo putem tradicionalnih medija, već i društvenih mreža, blogova i specijaliziranih portala (baš kao i ovaj koji upravo čitate). No pitanje je koliko lajkovi na Instagramu dovode goste, a koliko pretvaraju kuhare u influencere. Janković ističe da je titula chefa vođenje ozbiljnog sustava. Tomas napominje da u njegov restoran Freyja goste dovode recenzije s TripAdvisora puno češće nego li slike na društvenim mrežama.
Premda je panel „Kuhamo dobar sadržaj“, kao dio Weekend Media Festivala, bio fokusiran na medije, sudionici su se dotakli i društveno odgovornih tema. Govoreći o promjenama, ne mijenja se samo percepcija chefa, već i trendovi u prehrani. Eleven Madison Park, prestižni nositelj Michelinove zvijezdice, od proljeća 2021 okrenuo se jelima bez mesa. Panelisti smatraju da će veganske namirnice postajati samo popularnije, uključujući i namirnice uzgojene u laboratoriju kako bi nutritivno i okusom zamijenile meso. Razlog tome je što je industrija stočarstva jedna od najvećih zagađivača na svijetu. Takve trendove Tomas primjećuje i kod gostiju sa skandinavskog i američkog tržišta, a očekuje ih i kod nas.
Način na koji nabavljamo, pripremamo i konzumiramo hranu stalno se mijenjaju. Uz njih se mijenja i sadržaj koji nas o tome informira i inspirira. Upravo prilika da kuhinja s drugog kraja svijeta, kroz medije i dobru priču, stigne na naš tanjur, najveća je vrijednost koju nam popularizacija kuhara donosi.
Piše: Aleksandra Ignatoski